Sedm psychopatů (Seven Psychopaths) – Černohumorná jízda s šílenci – recenze

CZ Premiéra: 29.11.2012

Sedm psychopatů je nový film režiséra Martina McDonagha, na jehož další kousek se čekalo dlouhé čtyři roky od té doby, co natočil podle vlastní divadelní hry vynikající černou komedii V Bruggách. Je autorem scénáře i k tomuto snímku.

V hlavní roli (snad samotného McDonagha) se představí Colin Farrell coby nepříliš úspěšný hollywoodský scénárista Marty, který je s fantazií na dně, v ruce drží stoh papírů, který má být jeho novým scénářem k filmu Sedm psychopatů, ale vůbec ho nenapadá, o čem by to mělo být. Pomocnou ruku mu nabízí kamarád Billy (Sam Rockwell), který je blázen a se svým známým (Christopher Walken) krade lidem v parcích psy, aby je pak mohl po nějaké době vrátit zpět a shrábnout nabízené nálezné. Pak ale ukradne psa místnímu gangsterovi (Woody Harrelson) a dostane se do takové šlamastyky, že Marty nemusí chodit pro inspiraci pro svůj majstrštyk daleko…

Především se vykašlete na to, že jste viděli český Ro(c)k podvraťáků (který má podobnou synopsi), tohle je totiž něco úplně jiného (a nesrovnatelně lépe zpracovaného). Zápletka s únosem psa se tu mísí s několika dalšími samostatnými příběhy, mnohé z nich jsou přitom vyprávěny někým z hrdinů. Vše se prolíná se vším. Tento film je realizací Martyho scénáře a naopak. Občas se hrdinové začnou chovat záměrně tak, aby film mohl skončit podle jejich představ, a jiní jim to kazí. Občas je něco jen něčí představa či sen, jindy se sen stává skutečností. Příběh obsahuje mnoho rovin a ty se vzájemně ovlivňují. Je to složité, ale kupodivu to přesto dává smysl.

Scénář filmu (i výsledný produkt) mají mnoho společného s Bruggami, v mnoha ohledech se však naopak výrazně liší. Barevné ladění je diametrálně odlišné, způsob vyprávění je komplikovanější a i typ humoru je jiný. Černý humor přechází v černočerný až morbidní (např. když někdo někomu zaživa řeže pilkou hlavu, tak je to natočené tak, aby to bylo vtipné), a McDonagh celkově přitvrdil, zároveň ale ubral na politické nekorektnosti, takže žádné další vtipy o černoších, prostitutkách nebo trpaslících.

McDonagh zvládá být zároveň vtipný i dojemný (často na střídačku), možná však mohl být ještě vtipnější. Závěr je také roztříštěnější než v případě Brugg, kde do sebe všechno krásně zapadlo. Sedm psychopatů je velká zábava (pokud se vám podaří naladit na správnou notu), za břicho se ale popadat nebudete. Přese všechny výtky je ale film velice výrazný a nabízí celou řadu vypointovaných a zapamatovatelných scén, které budete ještě dlouho vyprávět přátelům po hospodách.

Režie: Martin McDonagh
Hraji: Colin Farrell, Sam Rockwell, Christopher Walken, Woody Harrelson, Olga Kurylenko, Tom Waits, Abbie Cornish, Gabourey Sidibe, Kevin Corrigan, Željko Ivanek, Helena Mattsson, Brendan Sexton, Tai Chan Ngo, Jamie Noel, Michael Pitt, Michael Stuhlbarg, Harry Dean Stanton
USA / Velká Británie, 2012, 109 min