Rychle a zběsile 6 (Fast and the Furious 6) – Testosteronová nálož – Recenze

CZ Premiéra: 23.5.2013

Policejní agent Hobbs (Dwayne Johnson) navštíví Toretta (Vin Diesel) a přiměje ho k tomu, aby mu se svou partou pomohl najít gang zločince Shawa. Na oplátku jim nabídne čistý trestní rejstřík pro všechny a dodá informaci, že pro Shawa pracuje i Letty (Michelle Rodriguez) – Torettova přítelkyně, kterou považoval za mrtvou.

ff1

Je neuvěřitelné, jak tahle série nabrala po řadě průměrných pokračování druhý dech a podařilo se jí kvalitativně se zlepšit ve všech ohledech. Rychle a zběsile 6 sice není nejlepší díl série, ale to jenom proto, že nejlepší je Rychle a zběsile 5. Režisér Justin Lin (opravdu je to ten samý, co dělal nemastnou neslanou trojku a čtyřku?) zaplnil svůj film vším, co mají fanoušci série rádi (ilegální automobilové závody, hromady svalů, řvoucí motory, sexy bitches, atd.) a zároveň natočil zábavnou a našlapanou akční jízdu, která si umí dělat legraci sama ze sebe, čímž se stává vtipnější a funkčnější než kdejaká komedie.

Snad není třeba připomínat, že film je plný absurdních, šílených a zcela nerealistických akčních scén. Že ve skutečnosti by to letadlo nemohlo vzlétat tak dlouho, nebylo by možné přeskakovat z jednoho mostu na druhý či z letadla do auta a zároveň přežít, a že v realitě by se vám asi těžko dařilo popírat fyzikální zákony, tak jako hrdinům filmu. To vše si tvůrci zřejmě uvědomovali a záměrně ještě trochu přitlačili na pilu, takže leckteré akční sekvence jsou vyloženě over the top, čímž pádem je obrovská zábava zaručena. Místo toho, abyste se divili stupiditě toho všeho, tak se smějete, bavíte a užíváte si, jak je to totálně cool. Logiku by se stejně v takovémto scénáři snad nikdo hledat neodvážil, proto je značná nadsázka ze strany režiséra vyloženě ku prospěchu věci. Je to vidět i v dialozích, které jsou většinou na hranici (a často až za hranicí) sebeparodie.

ff2

„Jakmile ho pustíme, slova jako amnestie a pardon odejdou s ním.“

„Ta slova zmizela, už když jsme se narodili.“

Oproti předchozím dílům jsou po úspěšné loupeži v Riu z hrdinů multimilionáři, takže jejich akce připomínají ještě výrazněji něco, co vypadlo z Mission Impossible. Přitom si ale stále zachovávají jistou syrovost – hezky je to vidět ve fyzických soubojích, kde je jasné, že tohle nejsou žádné třasořitky (ani jemné slečny se nemusí moc snažit, když vám chtějí vykloubit rameno). Hláškuje se, potí se rovnou testosteron a naolejované svaly se lesknou na slunci stejně jako kapoty vytuněných bouráků.

Občas je problém s tempem filmu (seriózní dialogy vyloženě nefungují, naštěstí je jich poskrovnu) a některé dějové segmenty by se daly klidně vyhodit, aby se zkrátila více než dvouhodinová stopáž (výlet Paula Walkera do věznice a zpět je vyloženě zbytečný po všech stránkách). Někdy je ten machismus až příliš nucený a působí prvoplánově, neškodilo by občas ubrat. To vše jsou ale detaily. Jako celek film funguje takřka dokonale, jako zábavná akční jízda na odreagování, popcornový letní produkt, kterému šťáva v motoru zatím rozhodně nedochází. Takže za rok nashle u sedmičky (když vydržíte do závěrečných titulků, dočkáte se budoucího záporáka).

Režie: Justin Lin
Hraji: Vin Diesel, Paul Walker, Dwayne Johnson, Tyrese Gibson, Jordana Brewster, Michelle Rodriguez, Luke Evans, Sung Kang, Gal Gadot, Gina Carano, Ludacris, Elsa Pataky, Benjamin Davies, Joe Taslim, Clara Paget, Lee Asquith-Coe, Kim Kold, Rowena Diamond, Jason Statham, Shea Whigham
USA, 2013, 130 min