R.I.P.D. – URNA: Útvar Rozhodně Neživých Agentů (R.I.P.D.) – Lovíme monstra a jsme u toho nudní – recenze

CZ Premiéra: 18.7.2013

Nejprve k ději této bizarní akční komedie s ještě bizarnějším českým překladem názvu; Nick (Ryan Reynolds) je člen policejní jednotky S.W.A.T., který se svým parťákem (Kevin Bacon) přijde během posledního drogového zátahu k jakémusi zlatu. Protože má úmysly zlato nahlásit a čestně odevzdat, parťák ho v průběhu nějaké další přestřelky zabije.

ripd

V tu chvíli se mrtvý Nick dostane před nebeskou bránu (asi) do jakési čekárny, kde je mu vzhledem k jeho schopnostem nabídnuto, že může buď pokračovat v cestě k poslednímu soudu (a dostat se do nebe nebo do pekla), nebo se může přidat ke speciální jednotce U.R.N.A., která má za úkol lovit po povrchu Země mrtvé jedince, kteří se vydávají za živé (zemřeli, ale dál fungují jako živí, protože je poslední soud vzhledem k enormnímu počtu 150 000 mrtvých denně nestihl zpracovat). Živého mrtvého poznáte podle toho, že jeho duše je shnilá, šíří hnilobu i kolem sebe a lze ji vycítit, což je právě práce agentů U.R.N.A., kteří mají podezřelého odhalit, odkrýt jeho skutečnou mrtvou podobu (pomocí indického jídla) a zatknout ho, případně ho eliminovat takovou speciální puškou. Nick je přidělen k ostřílenému vysloužilci Royovi (Jeff Bridges) a spolu pak vyrážejí zneškodňovat mrtvé a nakonec i zachrání svět před apokalypsou…

Film by možná rád připomínal Muže v černém, ale formálně evokuje spíš jejich o mnoho řádů horší pokračování Muži v černém 2. Natočil ho Robert Schwentke, jehož RED nebo Zakletý v čase byly celkem příjemné filmy, nicméně tenhle se mu neuvěřitelně rozpadá pod rukama. Začíná to už absurdním námětem (vycházejícím z komiksové předlohy), pokračuje dementním scénáristickým výtvorem od autorského dua, které má za sebou scénáře např. k Aeon Flux nebo k remaku Souboje Titánů, a končí u nudné, hollywoodsky sterilní a standardní režie. Film je od začátku do konce zcela předvídatelný, a tím pádem nudný a kupodivu i nezábavný. Humoru a vtipů je tu opravdu příliš málo – dobrou polovinu z nich má na svědomí Jeff Bridges a jeho tajná identita. Největším problémem snímku je ale skutečnost, že se odehrává v naprosto nepochopitelném, zmateném a špatně definovaném světě. Marně jsem se snažil zamýšlet se nad některými otázkami, jako např.:

ripd01

• Proč agenti U.R.N.A. ty nemrtvé rovnou neodstřelí místo toho, aby je zatýkali? K ničemu dobří přece nejsou. Klasické schéma navíc je, že dva agenti půl minuty sledují, jak se jim někdo přeměňuje přímo před očima v příšeru, a oni si ho již přeměněného místo headshotu nechají hloupě utéct do ulic Bostonu.
  • Nemrtvé přeměněné na monstra potom mohou vidět i obyčejní lidé, avšak občasnou příšeru pobíhající po ulici se vždy v U.R.N.A. podařilo nějak ututlat. Zajímalo by mě, jestli pak lidé mohli vidět i ty červí díry, co se objevují různě po městě ke konci filmu, a jak se podařilo ututlat i to.
  • Jak je to s lidmi, kteří zemřou přirozenou smrtí?
  • Proč se hlavní hrdina vůbec nechal uvrtat v U.R.N.A., když byl v životě relativně čestný a místo v nebi měl prakticky jisté? Tu, která mu pozici nabízí, opakovaně ujišťuje, že to není kvůli pomstě nebo kvůli tomu, že by chtěl ještě jednou vidět svou manželku.
  • Když se snažím něco tajně zakopat na zahradě, tak na tom místě vysadím extrémně nápadný pomerančovník?

Velkým zklamáním je také závěrečná akční scéna, ve které se hraje o osud nebes, budoucnost lidstva, planety Země a veškerého universa, a přitom v ní figuruje asi jen půltucet záporáků a oba hlavní hrdinové (kterým ani pár vteřin před koncem světa nepřijde nikdo na pomoc, přestože agentů U.R.N.A. musí být logicky přinejmenším statisíce). Trochu mi to připomnělo také velmi nepodařený film Legie, kde je v sázce něco podobného, a kde jsou hlavními aktéry jeden hodný anděl, jeden zlý anděl a pět lidí z benzinky na kraji pouště.

Výrazným světlým bodem je Jeff Bridges, který se již tradičně stylizoval do postavičky westernového šerifa, je zábavný a jako jediný opravdu většinou funguje (více než polovina toho procentuálního hodnocení pod recenzí je za něj). Ryan Reynolds i Kevin Bacon předvádějí svůj běžný průměr. Počítačové triky jsou dobré (kromě realizace nemrtvých) a povedená mi přišla i celkem dynamická kamera. A občas jsem se zasmál nad absurdní divností toho, na co se to vlastně koukám. Což ale rozhodně nestačí.

Hodnocení: 30%

Režie: Robert Schwentke
Hraji: Ryan Reynolds, Jeff Bridges, Kevin Bacon, Robert Knepper, Mary-Louise Parker, Stephanie Szostak, James Hong, Devin Ratray, Mike O’Malley, Marisa Miller, Daniel Lowney, Robert Masiello, Morgane Slemp, Zoe Aggeliki
USA, 2013, 96 min