Protektor (Recenze)

CZ premiéra: 24.9.2009Protektor

Teprve druhý film režiséra marka Najbrta po debutu Mistři byl oceněn, sotva vstoupil do kin: Česká filmová a televizní akademie (ČFTA) vyslala Protektora na klání o oscarovou nominaci.

Odůvodnění ředitele ČFTA Petra Vachlera zní sice veskrze vypočítavě (téma 2. světové války a persekuce Židů je podle něj prestižní soutěži přímo ušité na míru, viz úspěch Ostře sledovaných vlaků a nominace Musíme si pomáhat či Želar), nicméně Protektor skutečně vykazuje kvality, které reprezentaci na soutěži o Cenu Americké filmové akademie minimálně ospravedlňují. A v žádném případě se nejedná jen o rovinu příběhu.

Píše se rok 1938 a Hana (Jana Plodková), vycházející filmová hvězda, má zdánlivě všechno, včetně žárlivého, ale milujícího manžela Emila (Marek Daniel). Se vznikem protektorátu ale kvůli židovskému původu přijde o místo a její život se scvrkne do velikosti bytu, kde teď musí trávit většinu času. Emil naopak postupuje v kariéře rozhlasového reportéra strmě vzhůru a role manželů se obrací.  Emilovo poklonkování nacistickému režimu, Protektor2původně kvůli ochraně Hany, oba čím dál více citově oddaluje a nutí je k řešení mnoha dilemat i stále vyostřenějších situací.

Protektor nabízí hned několik především formálních zvláštností, které film odlišují od většiny české produkce. Tou nejvýraznější je odklon od realistického zachycování „skutečnosti“ a místo toho nastolená vizuální stylizace. Snímek je ponořen do hnědých odstínů, s výjimkou černobílých pasáží, které představují vize hlavních hrdinů a jež spojuje motiv prolínající se celým filmem – bicykl. Ten nese hned několik různých významů, s čímž se pojí další důležitá deviza Protektora – hravost.

Kromě plně využitého motivu kola se tu velice nápaditě pracuje s médii. Rozhlas, kino, noviny – vše se prolíná a doplňuje v několika úrovních. Jsme svědky procesu vzniku prvorepublikového filmu a scénu z něj vidíme v černobílé podobě promítanou v kině. Fungování rozhlasu pozorujeme zevnitř a zároveň se z vysílání dozvídáme důležité události doby. Na plátně kina, kam Hana přes zákaz tajně chodí, se jako přelud zjeví koláž novinových titulků, mapující postupující persekuci židovského obyvatelstva.

Protektor3Neobvyklým výběrem je hudba k filmu. Tu kromě ústřední dobové písně z fiktivního filmu Druhý život, vytvořila skupina Midi Lidi a je čistě elektronická. Překvapivě ale nezní rušivě či anachronicky, ale významně se podílí na koncepci snímku, především mu dodává rytmus.

Protektor je formálně vybroušené dílo, které v Česku může připomínat nedávno uvedený Normal Julia Ševčíka. Spojuje je výrazná stylizace i originalita nejen v tuzemském prostředí. Vítězství Najbrtova snímku však tkví v tom, že vizuální stránka nezastínila obsahovou.

80%

Režie: Marek Najbrt
Hrají: Jana Plodková, Marek Daniel, Klára Melíšková, Sandra Nováková, Jan Budař, Martin Myšička, Josef Polášek, Jiří Ornest, Matthias Brandt, Simon Schwarz, Leoš Noha, Tomáš Žatečka, Cyril Drozda, Jan Řéhák, Richard Stanke, Tomáš Měcháček
Česko, 2009, 100 min