Prometheus – Nepraktický intelektuál (recenze)

CZ Premiéra: 07.06.2012

Na rovinu, očekávat, že nám film přinese velkolepý cinefilmní orgasmus, protože má bohatou reklamní kampaň, je nemoudré. Očekávat totéž u filmu, který je prequelem k béčkovému hororu, a poté podléhat zklamání, že film nepřinesl, co sliboval, je pitomost. Celkově je nesmyslné hodnotit film na základě reklamní kampaně, která se zcela nečekaně snaží ukázat film v nejlepším světle, protože film je dílo samo o sobě a zklamání z nenaplněné „epičnosti“ virální kampaně je chyba na straně diváka, který nasadil snímku zbytečně vysokou laťku.

Je pravda, že Prometheus je projekt, do nějž se vkládalo hodně nadějí (jako do všeho, co je spojené s tak velkým kultem, jako je Vetřelec), ale pořád je třeba mít na paměti, že jsou to čistě naše naděje a film rozhodně nemůžeme vinit z toho, že nesplnil naše očekávání. Ostatně, pokud má být film nějak výrazný, nejspíš by se ani neměl podřizovat nějakým očekáváním. A to Prometheus opravdu nedělá. Naopak, film sám o sobě očekává větší účast diváka, což se týká jak napojení na postavy, tak hledání odpovědí bez explicitního vysvětlování. Virální kampaň vlastně napojila diváky na postavy filmu. Očekávání monstrózně epického filmu, na které odpoví „obyčejný“ alienovský horor, se podobá očekávání postav, hledající „Boha“ a nalézající pouze zapomenutou hrůzu. Ta ovšem ovlivní budoucnost Prometheova/Vetřelcova fikčního světa podobně zásadně, jak to mohl udělat původní cíl hledání.

V roce 2085 (zhruba 30 let před prvním Vetřelcem) nalezne archeoložka Elizabeth Shaw (Noomi Rapace) při vykopávkách ve Skotsku stopy po dávné mimozemské civilizaci, která kdysi dala život lidskému pokolení. A co víc, bytosti, v alienovském kánonu známé jako Space Jockey, ve filmu označované jako Tvůrci (Engineers), nám nechali pozvánku i s hvězdnou mapou. Shaw tedy přesvědčí miliardáře Weylanda (Guy Pearce), aby zafinancoval vědeckou výpravu k označené soustavě a pomohl jí tak zodpovědět existenciální otázky. Vesmírná loď Prometheus tedy přistává na označené planetě a její posádka doufá v první kontakt, který výrazně rozšíří lidské povědomí o stvoření života. Jak už to tak ale ve sci-fi hororech bývá…

Co je na Prometheovi asi nejpozoruhodnější, je způsob, jakým pracuje s otázkami, které film vědomě vytváří a na něž se Shaw snaží nalézt odpovědi. Především na ně neodpovídá přímo. Se závěrečnou pointou navíc vyvstane nová otázka, na kterou odpověď nedostaneme. Což spoustu lidí asi trochu naštve. Ty odpovědi tam jsou, jen se musí hledat. Ty nejzásadnější jsou podány  prostřednictvím androida Davida (Michael Fassbender). Ten je v podstatě paralelní k Shaw – oba se snaží nějakým způsobem překročit stín výtvoru a vyrovnat se svým tvůrcům. Shaw rozsahem vědění, David rozsahem emocí. Oba jsou paradoxními osobnostmi – Shaw je vědkyně, pracující s racionálními prostředky a vyvozující racionální závěry, přičemž je věřící. David je naprogramovaný stroj, avšak hloubající o své identitě a smyslu svého bytí vůbec. Na většinu otázek, které si Shaw ohledně Tvůrců položí, jí vlastně odpoví David svým jednáním. Reprezentuje výtvor, který přesahuje rámec svých parametrů. Jeho pocit méněcennosti a samostatné a někdy i zhoubné jednání, překrývané nucenou (naprogramovanou) servilností, působí poměrně znepokojivě. Je to postava, které divák do hlavy nevidí a jehož povahu je tím těžší dopředu odhadnout, čím se vzdaluje od svého naprogramování a stává se jedincem. Tím vlastně zobrazuje pohled na člověka očima Tvůrců.

Koloběh tvoření (mimozemská entita – člověk – stroj) je podobný, jako v Kubrickově Vesmírné odysee, na níž se tu párkrát (například hned prvním záběrem) odkazuje. Mnohem více se zde odkazuje na prvního Vetřelce, a to nejen volnými motivy a podobnými ustavujícími záběry, ale také tématem sexuality, které zde rozšiřuje původně tematizovaný strach ze znásilnění. Zatímco ve Vetřelci je toto téma znázorněno víceméně alegoricky (oplodnění facehuggerem), Prometheus přivádí monstra na svět pomocí regulérních sexuálních aktů. Konfrontace s monstryse táhne filmem jako motiv, který má na první pohled druhotnou důležitost (ve srovnání se zvratem, který přijde v poslední třetině), nakonec se ale ukáže jako to prakticky nejdůležitější, co se vztahuje k celé sáze, v podstatě si to v závěru podřídí všechny události. Navíc je to dokonalý kontrast k závěrečné pointě – dostaneme zde přímou odpověď na otázku, kterou nikdo nepoložil.

Prometheus je dobrý film. A mohl být i skvělý, nebýt nesoudného krácení a občasné scénáristické demence. Je trochu paradoxní, že film, který celkem chytrým způsobem futruje do diváka zajímavé myšlenky, se v praktických problémech není schopen pohybovat se stejnou inteligencí. Svým vyzněním vlastně připomíná klišé nepraktického intelektuála. Nejen, že většinu postav tvoří nezodpovědní blbci („Podivný mimozemský sliz, pojďme si na něj sáhnout“- „Střídavě se mi kus od vás ukazuje neznámá forma života a zase mizí…hm, asi porucha, jdu radši souložit.“ – „Jé, hele, nevraživě se tvářící cizí tvor, ten je roztomilej, já ho chytím do ruky.“), navíc jsou ještě tito blbci sestříhaní tak, že průběh událostí občas dává ještě menší smysl. Film je v tom nejhorším slova smyslu epizodický, vždy když nějaká situace (napadení monstrem, například) odezní, přeskočí se na další scénu a předchozí události se téměř neřeší. Navíc krácením utrpěly i některé dialogy, u nichž je poznat, že pár vět mizi postavami chybí. Celkový výsledek připomíná pokus film co nejvíce zrychlit, a to na úkor toho, co by k takovému hororu bezpochyby patřilo – propracovanější psychologický vývoj postav, který atmosféru obvykle doplňuje. Jakkoli už Prometheus zklamal, naplnil či dokonce předčil naše naděje, spolu se zmíněnou závěrečnou otázkou vyvstává ještě jedna – že stejně jako u ostatních dílů vetřelecké ságy vyjde režisérský sestřih, který tento nedostatek napraví a dodá nám víceméně perfektní film.

Hodnoceni: 80%

Režie: Ridley Scott
Hraji: Noomi Rapace, Guy Pearce, Michael Fassbender, Charlize Theron, Idris Elba, Sean Harris, Kate Dickie, Logan Marshall-Green, Rafe Spall, Benedict Wong, Patrick Wilson, Emun Elliott, Lucy Hutchinson
USA, 2012, 124 min

5 thoughts on “Prometheus – Nepraktický intelektuál (recenze)

  1. Naprosto souhlasím – odpovědi tam jsou pro ty, kteří je chtějí hledat, i když se možná nakonec budou hodně lišit. Konečně nějaká recenze, která si toho všimla, bohužel pracuje na stejném principu. U Scotta si svoje závěry ověřit nemůžu, ale u Vás to můžu aspoň zkusit – co konkrétně je ta otázka, na kterou dostaneme přímou odpověď, byť ji nikdo nepoložil? Díky E.

  2. Jsem rád, že se Vám recenze líbí. SPOILER nechtěl jsem vyzrazovat příliš z děje, nicméně otázka je, k čemu vedou všechny ty mutace a pohyb mimozemské látky od Davida přes Hollowaye až k tomu, co se vylíhne z Tvůrce. Ten film je celkově o zrození monstra, jen je to „utopené“ v jiném příběhu, takže se tak nesoustředíme na to, co z tohoto pohybu plyne.

  3. Taky si myslím, že ten film je celkově dobrý (vizuálně perfektní), ale od druhé půle zbytečně „zrychlený“ a zkratkovitý, některé postavy nedotažené nebo zbytečné. Ze všech recenzí co jsem četl, se mi tahle líbila nejvíce. Navíc jsem přemýšlel, co nám chtěl vlastně Ridley Scott tímto filmem říci nebo spíše naznačit.Asi skutečně neměl šťastný výběr scénáristů, nicméně se už teď těším na DVD vydání (nebo spíš blu-ray), které film posune někam dál (pokud ovšem dojde na režisérský sestřih). Souhlasím s tím, že ten film je o zrození monstra (a také o tzv. Tvůrcích nebo-li Space Jockeys, kteří jsou s ním nějakým způsobem spojeni, i když se nám stejně nedostane odpovědi odkud se vzali a proč to všechno tak opuštěné zanechali na té planetě…možná si Scott nechal otevřená vrátka pro pokračování)a jeho mutování. To se ostatně táhne celou vetřelčí ságou-jenom vzpomeňte, že v trojce byli vetřelci jaksi rychlejší a pohybovali se jinak, ve čtverce dokonce došlo k zásadní mutaci mimozemského organizmu a ke změně jeho rozmnožovacího systému.
    Takže já osobně jsem i přesto, že to mohlo být v závěru lepší, spokojen.

  4. mutace vetřelců jsou ze sérií Alien dobře známé a záleželo vždy na hostiteli vetřelčío zárodku (jako by proces jeho stvoření zahrnoval smíchání s hostitelskou DNA).
    takže klasický Alien se „rodí“ z člověka, vetřelec z 3ky měl hostitele psa – byl menší, rychejší a obratnější, dál jsme viděli „Predaliena“ v AvP2, kdy měl vetřelec hostitele Predátora atd.

  5. A kde ze jsou ty odpovedi..? Film je naprosto prumerny az podprumerny, jedine plus ziskava za vizualni stranku, jinak se tvurcum povedlo doslova zabit vyborne tema… Tisice a tisice let nas navstevuji „Bohove“ a zanechaji nam i svoji adresu a kdyz se k nim vypravi konecne clovek, tak ho ceka uvitani v podobe utrzeni hlavy androida a vzapeti masakru i zbytku pritomnych, aniz by humanoid – stvoritel(?) byt rekl jedine slovo? Proc se android chova jako vysinuty magor a zamerne nakazi clena posadky? Proc by vubec mel letet smer Zeme s cilem ji znicit?Proc android psychicky ublizuje nekterym clenum posadky? A samozrejme, aby to bylo spravne klise, musi mit takovy android lidske emoce, svoji vlasni osobnost, trebaze k tomu nebyl naprogramovany.. Jak originalni, kde jsem to uz videl, ze by v kazdem sci-fi snimku, ve kterem se vyskytnul robot? Proc vubec je vesmirna lod zahrabna kdesi v sutinach plnych nebezpecneho organickeho bordelu a „vetrelcu“? Co se na planete vlastne stalo? A proc zrovna odkazovali nasi tvurci na tuto planetu, kdyz z posledni sceny plyne, ze nejde o domovskou planetu..atd. Ve filmu jsou jen otazky a zadne odpovedi, rekl bych, ze spise nez pro prudce inteligentni jedince jde o stupidni slataninu.. O chovani hlavnich postav ala deti z pomocne skoly nemluve. (vsechno osahame, ochutname, se sesitym brichem skakame, padame..)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *