Před půlnocí (Before Midnight) – Otevřená zpověď bilancujícího manželského páru – recenze

CZ Premiéra: 11. 7. 2013

Režisér Richard Linklater a herecká dvojice Ethan Hawke a Julie Delpy poprvé spolupracovali v roce 1995, když společně natočili romantické Před úsvitem, kde náhodné setkání na několik hodin cesty vlakem spojí mladého muže a ženu, Američana a Francouzku. O devět let později navázali tvůrci na toto osudové střetnutí ve filmu Před soumrakem. Ideály dvacátníků vystřídalo rozčarování třicátníků, kterým život nepřinesl přesně to, co od něj očekávali. V aktuálním sequelu  (prozatímní) trilogie se etapa nejistoty a hledání proměnila v prostou i problémovou realitu, která se nemění. Nebo snad ano?

before-midnight-image

Čtyřicátníci Jesse a Celine se před několika lety vzali, mají dvě dcerky a žijí v Paříži. Léto tráví na jihu řeckého Peloponésu, ale prosluněná idyla využívající atraktivní lokace ani dramaticky vystavěný příběh na diváka nečeká. Připravte se na sto minut neutichajících dialogů, které s gradující naléhavostí rozebírají krizi manželského páru a potažmo vztahy mezi muži a ženami obecně. Reálný partnerský život (děti, práce, rutina, stárnutí…) je vystaven důkladnému rozboru, jenž je divákovi přímočaře předkládán. Většinu stopáže sledujeme v dlouhých záběrech dva hlavní aktéry snímané frontálně a v polocelku – v autě, při procházce, v kavárně či hotelovém pokoji. Přestože se při rozhovorech nedívají přímo do kamery, jasně oslovují publikum svou výpovědí a předávají mu své sdělení či ponaučení. Prostory se střídají, ale diskuze jako by plynule pokračovala. Narušení tohoto schématu představují dvě scény, kdy do dialogu vstupují další postavy. Nejprve paralelně sledujeme rozhovory tří žen a tří mužů, přičemž každá z těchto skupinek nabízí samostatně svůj genderový pohled. Následně se jejich hlediska propojí i střetnou, když při společné večeři zformují páry – různého věku i různé fáze vztahu. Dvojice vášnivě zamilovaných milenců zastupuje čerstvý romantický vztah připomínající ostatním přítomným jejich mladá léta (a divákovi ztracenou romantiku z příběhu filmu Před úsvitem), starší spokojená dvojice již naopak žije v klidném, harmonickém vztahu. Mezi stolujícími je jediný pár, kterému do dialogu pronikají známky neshody a kterou do půlnoci čeká ještě dlouhá a dramatická výměna názorů a bilancování partnerského soužití.

before

Osmnáct let starý nápad Linklatera a Kim Krizan obohatili v následným pokračováních svým vstupem do role scénáristů Delpy a Hawke. Herci píšící si dialogy pro film, který je na nich postaven, tak srůstají se svými rolemi, s nimiž i stárnou. Ocitají se opět na jiném místě (Vídeň a Paříž vystřídala oblast řecké Messinie), v jiném věku i fázi vztahu. Nový, takříkajíc rodinný projekt, navazuje na svěžest a brilanci prvotiny, přičemž prostřední díl plní z dnešního pohledu roli jakési spojky. Představitelé manželského páru jsou většinu času na plátně a nespustíme z nich oči a ani nás k tomu nic nesvádí. Delpy je naprosto úžasná, hraje každým pohybem i přesnou obličejovou mimikou. Ve srovnání s ní působí Hawke poněkud těžkopádně. Nutno však dodat, že projev obou koresponduje s určitým „typem“, který představují. Šarmantní, byť stárnoucí a poněkud povinnostmi vyčerpaná Francouzka vs. bezstarostně bohémský spisovatel, Američan věčně chlapeckého vzezření. Kromě nich nepřehlédnete charizmatickou a energickou Athinu Rachel Tsangari, vtipně obsazenou autorskou řeckou režisérku, která se zde objeví ve vedlejší roli.

Ústřední dvojice rozebírá své vlastní manželství, ale její názory a vzájemná konfrontace s dalšími postavami slouží jako obecný komentář partnerských vztahů, jejich průběhu, možných komplikací i stereotypů o chování mužů i žen. Velmi dobře napsaný scénář nesklouzává k patosu, sentimentu či citovému vydírání. Možná nebudete v kině plakat, ale pokud jste vnímaví a vztahově zkušení, budete tento zážitek dlouho zpracovávat a vstřebávat, abyste nakonec pochopili, že stejně všichni prožíváme variace téhož. Na rozdíl od dvou předchozích filmů je třetí část trilogie určena specifičtější divácké skupině. Pokud se ovšem dokážete vžít do pocitů hlavních aktérů, chápete úskalí vztahů mezi muži a ženami nebo dokonce procházíte podobnou fází vyjasňování, snímek Před půlnocí vám nabídne nesmírně intenzívní a zamyšleníhodnou podívanou.

 

Hodnoceni: 100%

Režie: Richard Linklater
Hraji: Julie Delpy, Ethan Hawke, Athina Rachel Tsangari, Panos Koronis, Ariane Labed
USA, 2013, 108 min

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *