Nepoužitelní (De l’autre côté du périph) – Buddy krimikomedie opisuje, kde se dá – recenze

CZ Premiéra: 7.3.2013

Na pařížském předměstí je nalezena mrtvá manželka vlivného šéfa velké korporace. Případ vyšetřuje zpočátku obyčejný místní policista Ousmane (Omar Sy) a později je přidělen kapitánovi pařížské kriminálky Francoisovi (Laurent Lafitte). Ti dva musí spolupracovat, protože Francois se v příměstských ghettech příliš neorientuje. Ousmane je ale zas svou prostořekostí, upovídaností a nevhodným vystupováním živelnou pohromou v prostředí smetánky a vyšší společnosti pařížského centra.

nep

Hlavním trumfem francouzské krimikomedie Nepoužitelní je Omar Sy v jedné ze dvou hlavních rolí, hvězda velice úspěšného a oceňovaného snímku Nedotknutelní. Podobnost českých názvů není náhodná, Nepoužitelní totiž od Nedotknutelných opisují více, než je zdrávo. Nesdílejí sice žánr ani zápletku, nicméně vše ostatní je buď stejné, nebo hodně podobné. Omar Sy hraje úplně tu samou postavu (člověk ze slabších poměrů, rázný a zásadový, přesto však usměvavý a veselý pohodář, který přičuchne luxusnějšímu prostředí), motiv střetu zájmů lidí ze slumů a smetánky se tu také opakuje, nemluvě o místě dění.

Omar Sy vlastně ještě svou výraznou presencí a charismatem zachraňuje, co se dá. Zbytek je však podprůměrný. Počínaje jeho nevýrazným, arogantním, šovinistickým a nesympatickým parťákem, konče ohranou zápletkou o vyšetřování tajného spiknutí ve vyšších kruzích a o sbližování dvojice nesourodých poldů. Režisér David Charhon kopíruje hollywoodská klišé bez jakéhokoli studu, zároveň bez inovace či osobitosti. Zápletka nedává moc smysl, všichni se chovají trochu hloupě, spousta rozehraných vedlejších linií se nedočká zakončení (Ousmanův vztah se synem nebo s kolegyní z práce úplně vyšumí) a hlavně to skoro vůbec není vtipné. Na krimikomedii totiž film obsahuje překvapivě málo humoru, a když už, jde většinou o primitivní, prvoplánové gagy (Lafitte nešikovně padá ze sedáku, Omar Sy se srandovně kření nebo komicky trsá…).

Nepoužitelní by moc chtěli připomínat kriminálky s Belmondem nebo Policajta z Beverly Hills (na oboje se ve filmu často odkazuje), přitom ale oběma svým vzorům nesahají ani po kolena. Tenhle film je zkrátka nedostatečnou zábavou, která překvapivě rychle vyšumí.

Hodnocení: 40%

Režie: David Charhon
Hraji: Omar Sy, Laurent Lafitte, Sabrina Ouazani, Youssef Hajdi, Lionel Abelanski, Zabou Breitman, Katia Tchenko