Na vlásku (Tangled) – Disney rozjel svůj 50. film ve velkém stylu (Recenze)

CZ premiéra: 27. 1. 2011

Jistě jste už někdy slyšeli klasickou pohádku o princezně uvězněné ve věži, čekající na záchranu chrabrým princem, jehož jedinou nadějí na vstup je vylézt po princezniných dlouhých vlasech. Studio Walta Disneyho vtisklo této pohádce háv moderní 3D animace a pod záštitou svého v pořadí padesátého filmu natočilo nejlepší disneyovku za posledních dvanáct let. Naposledy uvedený film Princezna a žabák se totiž setkal spíš s vlažnými ohlasy a kromě Bolta byly poslední roky pro Disneyho animátory víceméně smolné. To se ale teď změní, protože Na vlásku je kouzelným příběhem pro všechny generace, ve kterém se perfektní pixarovská animační technologie snoubí s pohádkovým příběhem jak vystřiženým z klasických disneyovek.

Dospívající princezna Locika žije ve vysoké věži od té chvíle, co ji coby batole unesla královským rodičům zlá čarodějnice Gothel, která ji pojala za svou dceru, aby mohla dennodenně čerpat magickou sílu z jejích vlasů. Ty jí totiž poskytují nekonečné mládí a krásu, ale nikdy se nesmějí stříhat, jinak z nich kouzelná moc vyprchá. Tudíž je tu řeč o dvacetimetrovém ohonu, který ale Locice nijak nepřekáží, právě naopak. Používá ho jako kladku místo výtahu, jako pouta místo provazu a proti nepřátelům se s ním ohání se stejnou obratností, s jakou Indiana Jones šlehá bičem. Během osmnácti let z ní vyrostla krásná dívka, jež však svůj dosavadní život prožila zavřená ve věžní komnatě, tak není divu, že ji to táhne ven. K tomu by jí mohl dopomoci frajerský zlodějíček a hezoun Flynn, který se jí připlete do cesty na útěku před hradní stráží. I přes výslovný zákaz „matky“ Locika úspěšně uteče a vydá se na dobrodružnou cestu za místem, z kterého každým rokem vždy na její narozeniny stoupají k nebi tisíce lampiónů…

Výběr hlavních i vedlejších postav, lokace a vlastně i celý příběh mají nostalgickou retro atmosféru původní Sněhurky, Krásky a zvířete a podobných klasik. Do detailů dovedená animace a vtipy ala Shrek působí ve filmu skoro až nepatřičně, to samé platí o promítání ve drahém 3D, které je zde opět naprosto zbytečnou záležitostí. Propracované postavičky a směšné gagy přesto oceníte. Je tu hned několik scén, jež vyvolávají silné lechtání žaludku a které se dají označit za geniální. Dokonce to jde i bez popkulturních odkazů a sebeparodie. Postavičky boří zavedené pohádkové mýty přidanými hodnotami, aniž by musely čerpat z výdobytků moderního světa, jak tomu bylo třeba u Asterixe a Vikingů. Scénář si nehraje na trapné moralizování a ačkoli se nikdy hranice nevkusu a infantility nedotkne ani dlouhým klackem, občas zavane líbivým kýčem. Přidejte skvělý soundtrack plný muzikálových čísel, který si pravděpodobně bohužel budete muset vyslechnout v česky přezpívané verzi, která ale navzdory očekáváním vůbec není špatná a písničky nenudí ani neotravují. Český dabing je překvapivě na vysoké úrovni.

Třešničkami na dortu jsou dvě zvířata ve vedlejších rolích. Chameleon Pascal si vystačí s jednoduchou mimikou, na rozdíl od koně Maxima, který svých chováním připomíná spíš policejního psa a svým charakterem zas vytrvalého a tvrdohlavého rváče a lovce odměn. Je neuvěřitelně komický a zasloužil by si vlastní film. Takhle vtipnou zvířecí postavu jsem naposledy viděl ve Vzhrůru do oblak, a sice psa Doga.

Celkově je Na vlásku vydařenou pohádkou s ač jednoduchým a předvídatelným, tak dokonale propracovaným příběhem, který okouzlí malé i velké. Její úspěch u diváků rozhodně na vlásku nevisí. Zbytečnými atributy jsou pouze nezvykle temný závěr, který by menším dětem mohl způsobit psychické trauma, na hlavu převrácené morální poselství a nedostatečně zlá záporná postava. V každém případě tu ale máme snímek, který by si sošku za nejlepší animovaný film roku zasloužil stejně jako Jak vycvičit draka.

Hodnocení: 85%

Režie: Byron Howard, Nathan Greno
Hrají: Mandy Moore, Zachary Levi, Donna Murphy, Ron Perlman, Jeffrey Tambor, Brad Garrett, M.C. Gainey, Paul F. Tompkins, Richard Kiel, Byron Howard