Na šrot (21 and Over) – Idioti na tahu – recenze

CZ Premiéra: 14.3.2013

Poté, co se každý ze tří nejlepších kamarádů ze střední rozprchnul na jinou vysokou školu, už není jejich přátelství, jaké bývalo. Dva z nich se však rozhodnou navštívit toho třetího a nejmladšího v den jeho jednadvacátých narozenin (kdy už konečně může pít legálně alkohol) a překvapit ho tím, že ho vezmou na nejlepší párty jeho života, na jakou do smrti nezapomene. Situaci komplikuje fakt, že oslavence čeká hned další den brzy ráno nesmírně důležitý pohovor týkající se jeho budoucího studia na medicíně a prestižní kariéry doktora. Pohovor navíc mladíkovi zařídil jeho přísný a ambiciózní otec. Přesto je svými kamarády nátlakem donucen jít s nimi do hospody alespoň na jedno pivo.

našrot 1

Samozřejmě se to zvrtne a už během prvních patnácti minut filmu dojde na panáky, body-shoty z tukových polštářů tlustého nahého muže, piercing tváře provedený házecí šipkou a končí to tím, že oslavenec vyleze na barový pult a začne močit na lidi pod sebou. Tříčlenná parta se posléze přesune postupně do asi tuctu dalších klubů a až ve chvíli, kdy je budoucí doktor neschopen pohybu, tak začíná hlavní zápletka. Jeho přátelé by ho totiž chtěli dopravit domů, bohužel si ale nepamatují adresu jeho bydliště. Tak obchází další a další párty a hledají lidi, o kterých se domnívají, že by od nich mohli tu adresu zjistit.

Podobných scénářů jistě vznikne v Hollywoodu dvanáct do roka. Tenhle pochází od tvůrců Pařby ve Vegas, stejní lidé jsou však mimo jiné zodpovědní i za scénáře k vyloženě podprůměrným filmům Čtvery vánoce a Bejvalek se nezbavíš. A komedii Na šrot si dokonce sami režírovali.

Natočené to není vyloženě špatně a mnohé videoklipové pasáže, ve kterých se chlastá o sto sedm a zábava je v plném proudu, mají docela říz, jsou zběsile sestříhané, s pěknou kamerou a doprovázené nadupanými songy. Námět je poměrně vytěžen a příběh dokonale stylizován (nic z toho, co uvidíte ve filmu, by se v reálném světě rozhodně stát nemohlo) a kdyby se v hlavních rolích vyskytovali Jonah Hill, Seth Rogen a Channing Tatum, tak to mohla být komedie roku.

našrot 2

Bohužel se v hlavních rolích vyskytuje trojice téměř neznámých herců, kterým naprosto chybí komediální talent. Jejich postavy jsou nesympatičtí a nezodpovědní idioti (hloupý a arogantní kokůtek, slušňák v kravatě a asiat hraný třicetiletým hercem). Jsou neuvěřitelně trapní a přinejmenším prvního jmenovaného jsem měl chuť zabít, nebo ho alespoň zbít. Své hlášky nedokážou prodat a navíc je dělají nevtipnými, přičemž spolehlivě zabíjejí většinu scén, které měly komediální potenciál.

Další problém tkví v tom, že scénář je opravdu neskutečně hloupý. Všichni tři hrdinové se chovají neuvěřitelně nelogicky, jsou nezničitelní (kdyby je chtěl někdo napodobit, skončil by s otravou alkoholem a dalšími zdravotními problémy) a běžně tu dochází k situacím, kdy se někdo zpije tak totálně, že není schopen mluvy ani běžné motoriky, a o chvíli později je opět aktivní a vesele běhá bez jediného zaškobrtnutí. Příběh je plný nepravděpodobných náhod a samozřejmě nesmí chybět vykonstruovaná a stupidní romantická linie. Pokusy o seriózní dialogy nebo řešení vztahů mezi postavami jsou směšné.

Cílovým publikem jsou podle mě mladší teenageři (tak 12 – 16), kterým se třeba hodně líbil Projekt X, a kteří si budou v průběhu filmu a po jeho skončení říkat, že až budou taky plnoletí, tak že budou pořádat taky takovéhle zvrhlé párty, strašně se na nich ožerou a rozhodně přitom nebudou tak trapní, jako ti hejhuláci ve filmu. Jediný problém je tudíž v tom, že Na šrot je komedie přístupná od patnácti let, protože se v ní mluví sprostě a zvrací se tam ve zpomaleném záběru. Na druhou stranu akutní nedostatek nahých slečen na plátně je vyloženě na pováženou. Je to nevtipné a herci nesympatičtí. Pokud chcete teenagerskou komedii, zůstaňte raději u Prciček nebo u Superbad.

Hodnocení: 30%

Režie: Jon Lucas, Scott Moore
Hraji: Miles Teller, Sarah Wright, Justin Chon, Skylar Astin, Jonathan Keltz, François Chau, Dustin Ybarra