Konzultant (The Counselor) – Cisterna s výkaly v režii Ridleyho Scotta – recenze

V kinech od: 28.11.2013

Odkud začít. Hlavním hrdinou thrilleru Konzultant je Michael Fassbender (jméno jeho postavy nikdy nepadne), bohatý právník (nebo tak něco), který žije se svou snoubenkou (Penélope Cruz) a rozhodne se napomoci k realizaci pochybného kšeftu, a sice k převozu velkého množství drog přes mexickou hranici. Za obchodem stojí ležérní mafián Reiner (Javier Bardem) s kovbojským mafiánem Westrayem (Brad Pitt) a Fassbender má sehrát klíčovou roli v zákulisí celé akce, kdy jsou drogy přepravovány v zatavených barelech na dně mexického hovnocucu. Pak se něco pokazí a někdo (nevím kdo, ale asi mnoho lidí) chce Fassbendera a všechny ostatní zainteresované zabít. A nějak v tom hraje roli i Reinerova přítelkyně (Cameron Diaz), která je zlá a podlá manipulativní mrcha.

kon1

Sluší se upozornit, že hlavní zápletku (kdo a co kam pašuje a jakou v tom kdo hraje roli) se mi podařilo odkrýt asi až v polovině filmu a do té doby jsem byl sváděn na scestí do slepých uliček a falešných stop (Westray dlouze mluví o snuffu, Reiner má asi zkušenosti se zabíjením…). V pochopení mi bránil i styl vyprávění formou útržků a nahodile poskládaných zavádějících sekvencí, které zdánlivě nemají na první pohled nic společného.

Film je to velmi nepodařený a jeho sledování bylo útrpné. Režisérem je Ridley Scott, který si po posledních velkých produkcích (Prometheus, Robin Hood) natočil opravdu laciný filmeček (rozpočet pouhých 25 milionů) a natočil ho řemeslně slušně, ale bez jakékoli tvůrčí invence. Mizerná kvalita výsledného produktu tak neleží vzhledem k veskrze průměrné režii ani tolik na jeho bedrech, jako spíš na bedrech scenáristy, jímž je Cormac McCarthy (jinak slavný a oceňovaný spisovatel, jehož některé romány se dočkaly filmových adaptací, např. Tahle země není pro starý nebo Cesta).

Scénář je strašlivý (resp. to, co z něj zbylo ve filmu). Už dlouho jsem neslyšel horší dialogy. Postavy se vyjadřují způsobem, který je naprosto nerealistický a absurdně dementní, až je to místy nechtěně směšné. Kupříkladu když Fassbender požádá svou přítelkyni o ruku, tak následuje toto: „Budu tě milovat až na věky.“ „Já ale zemřu první.“ „Ne, dokud budu živ.“ Co to jako proboha má být?

kon2

Dále je McCarthyho scénář neuvěřitelně nabubřelá, pseudointelektuální a namyšlená exhibice. Každou chvíli se v něm filozofuje a z postav lezou jak z chlupaté deky kvanta neuvěřitelně trapných mouder, která asi chtěla být výpovědí o současné společnosti, morálce a lidské hrabivosti, ale ve skutečnosti jsou strašně debilní a obsahově prázdná. McCarthy si určitě myslel, jak je hrozně inteligentní a sofistikovaný, nicméně výsledkem je do sebe zahleděná sra*ka o ničem. Jeho rádoby filozofický přístup a zdánlivě hluboké, smysl nedávající myšlenky, se navíc vůbec nehodí k tomuto typu zápletky a ke Scottově snaze vtisknout filmu punc realističnosti.

K postavám si není jak vytvořit sympatie, protože se o nich v průběhu filmu nic nedozvíte. Film zcela kašle na expozice, kromě jedné pasáže ještě před úvodními titulky, kdy je ukázáno, že Fassbender svou přítelkyni opravdu miluje a navíc je dobrý v orálním sexu (což ovšem nemá žádnou spojitost s čímkoli dalším ve filmu). Průběžně pak do děje náhodně naskakují různé další vedlejší postavy, aniž by bylo vysvětleno, o koho jde, jestli je to postava kladná nebo záporná a o co jí jde. Bylo mi řečeno, že McCarthyho knihy jsou těžké na čtení, protože počítají se schopností čtenáře domýšlet si různé věci, ale toto je opravdu extrém. Prakticky tu totiž neexistují motivace postav, takže není absolutně jasné, proč kdo dělá, to, co dělá. Na druhou stranu je v některých případech scénář až příliš doslovný, aniž by to bylo potřeba. A předvídatelný. Když postava Bardema na začátku zdlouhavě popisuje vraždící zbraň s elektromotorkem, tak už jenom čekáte, kdy dojde na její využití v praxi.

kon3

Film rozhodně není akční. Za celou dobu je v něm jedná krátká přestřelka a dvě další brutální úmrtí (velmi nelogicky, až absurdně působící) a zbylých 97% filmu je o tom, že si dvě a více postav zdlouhavě povídají naprosto o ničem! Příkladem budiž dlouhá sekvence, kdy hlavní hrdina vybírá u klenotníka diamant pro svou přítelkyni a velmi zasvěceně se s prodavačem baví o různých kategoriích diamantů, o kvalitě řezu, o barevných škálách a podobných odborných věcech, aniž by to mělo jakoukoli spojitost s čímkoli dalším ve filmu. Podle mě se jen McCarthy chtěl ukázat, jak moc si toho nastudoval o diamantech.

Co není vyloženě hrozné, jsou herci. Většina zúčastněných hraje celkem adekvátně vzhledem ke slávě svého jména a jejich výkony jsou tím jediným, co se filmu dá přičíst k dobru. Za pozornost stojí i několik bizarně ujetých scén, jako je ta, kde nadržená Cameron Diaz ojíždí svým obnaženým rozkrokem čelní sklo automobilu, ve kterém sedí vytřeštěný Javier Bardem (rozkrok nevidíme). Nebo když se profesionální zabiják chystá k zabití motorkáře tím způsobem, že napne ocelové lanko v úrovni hlavy přes silnici, po které ten motorkář pojede až za několik hodin.

Nejlépe celý film vystihuje termín „zoufale necool“. To se týká úplně všech jeho součástí, včetně děje, nesympatických postav i nejasného vyznění.

Hodnoceni: 30%

Režie: Ridley Scott
Scénář: Cormac McCarthy
Kamera: Dariusz Wolski
Hudba: Daniel Pemberton
Hrají: Michael Fassbender, Brad Pitt, Javier Bardem, Penélope Cruz, Cameron Diaz, John Leguizamo, Natalie Dormer, Dean Norris, Goran Visnjic, Sam Spruell, Rosie Perez, Bruno Ganz, Rubén Blades, Paris Jefferson, Barbara Durkin, Andrea Deck
USA / Velká Británie, 2013, 111 min