Komorník (The Butler) – Služba prezidentům na pozadí apartheidu – recenze

V kinech od: 7.11.2013

Na základě skutečné události natočený film o černochovi, který jako dítě sbíral bavlnu, přišel o oba rodiče, byl vychován jako negr na domácí práce, dělal číšníka v hotelu a dotáhl to až na komorníka v Bílém domě, kde sloužil pro mnoho prezidentů. To vše na pozadí apartheidu a v režii Leeho Danielse, který už má zkušenosti s natáčením filmů s černošskou tématikou, konkrétně z oceňovaného dramatu Precious.

The Butler (2013) Forest Whitaker (Screengrab)

Precious ale bylo silným naturalistickým dramatem z drsného a depresivního světa současného chudinského ghetta, zatímco Komorník má být dojemné a hřejivé pohlazení po duši a taková pohádka, kde utiskovaní hrdinové zažívají drobné slasti a mnohem větší strasti, aby vše nakonec skončilo happy endem, a to v podobě zvolení černošského prezidenta.

Nejméně je na filmu zajímavý předvídatelný a předpokládatelný děj, potažmo scénář. Je tedy nastíněno, že hlavní hrdina to neměl kvůli barvě své kůže jednoduché, pak začne pracovat v čím dál přátelštějším prostředí, najednou má ženu a rodinu v hezky zařízeném domě, pak obsluhuje prezidenty a občas se namane u historicky významných momentů a strachuje se o své dva syny, přičemž (shodou okolností samozřejmě) jeden z nich jde bojovat do Vietnamu a ten starší se účastní mnoha protestů za práva černochů, aby se nakonec stal uznávaným vůdcem aktivistického davu a hrdinou apartheidu. Je to velmi rutinní a zjednodušené, ale přesto se to k událostem apartheidu a rasové diskriminace vyjadřuje podstatně lépe, než např. Černobílý svět. Už jenom zařazením velmi sporadických dobových záběrů. Je ale zcela evidentní, že spousta věcí ve filmu byla hollywoodsky přikrášlená, aby byl výsledek dojemnější a slzy diváků tekly častěji (ve skutečnosti např. měl hlavní hrdina jen jednoho syna, toho prvního zmíněného). Pokud vás zajímá nejvíce to, jak se v té době tenkrát nakládalo s černochy, podívejte se raději na nějaký dobový dokument.

THE BUTLER

Přesto je Komorník celkem příjemným pokoukáním. I když má přes dvě hodiny, není to nuda a otrava, a to především ze dvou důvodů. Prvním jsou herci. Ve většině případů úžasní. Forest Whitaker je bravurní a je pozoruhodné, že jeho výkon se přímo úměrně zlepšuje spolu se stárnutím jeho postavy. Oprah Winfrey v roli jeho ženy je vynikající. Dále třeba skvělí Cuba Gooding Jr., Terrence Howard, Lenny Kravitz a další. Naopak velmi bizarní je obsazení prezidentů, kdy nejde o nic jiného než o camea slavných herců, přičemž každý stráví na plátně sotva dvě minuty a není pro děj příliš důležitý, jde jen o postavy napsané a obsazené z nutnosti, avšak ne každý prezident dostal prostor. Takže uvidíte Eisenhowera (Robin Williams), Kennedyho (James Marsden), Johnsona (Liev Schreiber), Nixona (John Cusack) a Reagana (Alan Rickman – WTF). Většinou je jejich úlohou působit zábavně, jako že si divák řekne: „Jé, John Cusack jako prezident, no to je věc.“

Druhým důvodem je, že Komorník je opravdu dobře natočený. I přes banalitu scénáře vám jeho průměrnost začne docházet spíš až zpětně a do té doby se můžete kochat tím, jak hezky Lee Daniels režíruje přepadení autobusu Ku-klux-klanem, protestní akci v jižanské restauraci nebo emocionálně intenzivní rodinnou večeři. Na konci filmu a ani v jeho průběhu jsem sice nebyl dojat, protože jsem prokoukl režisérovu manipulaci, ale věřím tomu, že značné množství lidí bude dojato velmi upřímně a budou se na Komorníka dívat jako na teplý lidský příběh, který je obohatil a udělal jim radost ze života. Podobně jako Černobílý svět.

Kvůli tomu také nesrážím hodnocení víc, než by bylo nezbytně nutné. Je ale potřeba si uvědomit zásadní věc, že Komorník stojí nikoli na silném příběhu, který je právě naopak příliš naivní, uměle manipulativní a lacině vyumělkovaný, ale na skvělých hercích a na zdařilém řemeslném výkonu režiséra.

Režie: Lee Daniels
Scénář: Lee Daniels, Danny Strong
Kamera: Andrew Dunn
Hudba: Rodrigo Leão
Hrají: Forest Whitaker, John Cusack, Lenny Kravitz, Robin Williams, Alan Rickman, James Marsden, Minka Kelly, Jesse Williams, Liev Schreiber, Cuba Gooding Jr., Nelsan Ellis, Terrence Howard, Jane Fonda, Melissa Leo, Vanessa Redgrave, Mariah Carey, David Oyelowo, David Jensen, Alex Manette, James DuMont, Philippe Radelet
USA, 2013, 132 min