Hluboko (Djúpið) – Neokázalý souboj o přežití – Recenze

CZ Premiéra: 25.4.2013

Komorní nízkorozpočtové drama islandského režiséra Baltasara Kormákura (jeho starší filmy málokdo zná, u nás šel v kinech akorát jeho předposlední film Kontraband s Markem Wahlbergem, ovšem natočený v Americe) je založeno na skutečné události, která se od roku 1984 traduje na Islandu coby legenda. S několika rybáři se tenkrát převrhla loď, většina jich v ledové vodě po pár minutách za silného podchlazení utonula, jen jeden dokázal plavat šest hodin a další dvě hodiny jít, než došel do civilizace, kde byl převezen do nemocnice za přítomnosti doktorů a expertů, kteří nad ním kroutili hlavami, že si je div neukroutili.

Djupid_Badkar_B

Celý film se odvíjí poměrně standardně od začátku do konce a nabízí přesně ty momenty, které bychom v podobném snímku očekávali. Vynikající a velmi dobře natočená mi přišla celá úvodní pasáž až do momentu ztroskotání (tedy asi prvních 20 minut), kdy jsou velmi dobře představeny hlavní postavy, vztahy mezi nimi, atmosféra v islandské vísce, život místních lidí a nálada vousatých námořníků na zavšivené lodi. Super. Od okamžiku převržení lodě se ale dynamika snímku postupně rozpadá a zvolňuje a film odsýpá čím dál pomaleji.

Prostřední část se odehrává téměř ve tmě uprostřed vln, kde sledujeme hlavního hrdinu, jak plave, povídá si s rackem, reviduje své zážitky z dětství a prožívá katarzi. Z vizuálního hlediska nic moc, z dramatického hlediska nic moc, pouze sympatický výkon představitele hlavní role udržuje film nad vodou (a sebe taky). V poslední třetině je to zase o trošku zajímavější, protože “národního hrdinu” začnou zkoumat přední odborníci z Evropy, přičemž na testovaném je vidět, jak by se nejraději vrátil ke svému původnímu životu, a jak mu vadí, že je z něj dělána atrakce. Tento moment je také místy úsměvný (londýnští experti přijdou s teorií přítomnosti tuleního tuku v jeho těle poté, co ho naloží do ledové kádě spolu s dobrovolníky z armádní jednotky).

hluboko

Film se ale nesnaží tuto zajímavou událost nějak zkoumat, interpretovat, nebo zabývat se jejím racionálním vysvětlením, jde pouze o rekonstrukci toho, jak se to tenkrát pravděpodobně událo. Celkem realistickou, nutno říct. Akorát pocity hlavního hrdiny se snímek nezabývá tak, jak by mohl. Bylo by zajímavé sledovat pak jeho osudy dál, jak se vyrovnával se svým zážitkem, se svou nechtěnou popularitou, jestli pak začal chodit s tou ženou, co po ní pokukoval, a jestli se mu podařilo splatit motorku. Takhle film nechává všechny tyto otázky nezodpovězené. Víc by mu možná slušela forma dokumentu doprovázeného hranými ilustrativními pasážemi, s výpověďmi pamětníků a teoriemi vědců.

Z technického hlediska je vše v pořádku včetně dobových rekvizit a podobných věcí. Poměrně kuriózní jsou retro pasáže z dob hrdinova mládí, kdy na Islandu zuřila sopka, a kluci v přístavech porcovali ryby. Herci jsou velmi slušní a z hlediska castingu dost dobře obsazení. Hluboko se určitě bude líbit těm, kterým na hollywoodských filmech vadí, že jsou jejich hrdinové vždy perfektně učesaní, hezcí a vyšňoření. Jinak ale nejde o zrovna závratný počin a jedno zhlédnutí je tak akorát.

Režie: Baltasar Kormákur
Hraji: Ólafur Darri Ólafsson, Theodór Júlíusson, Throstur Leo Gunnarsson, Jóhann G. Jóhannsson, Stefán Hallur Stefánsson, Þorbjörg Helga Þorgilsdóttir
Island, 2012, 95 min