Gravitace (Gravity) – Pozor na vesmírné smetí – recenze

CZ Premiéra: 3.10.2013

Začneme tím, že si řekneme, že Gravitace rozhodně není sci-fi. Nebo je sci-fi zhruba tak, jako je sci-fi Apollo 13 (minus námět dle skutečného příběhu). Je to realistický film o tom, co se všechno může stát ve vesmíru při poměrně rutinním letu na údržbu Hubbleova teleskopu.

gravity

Sandra Bullock hraje vědkyni, která vymyslela nějaký přístroj, a ten právě montuje na Hubbleův teleskop na oběžné dráze. Pomáhá jí s tím zkušený astronaut a ukecaný švihák s tváří George Clooneyho a jakýsi bezejmenný Ind, který poskakuje prvních několik minut ve stavu beztíže a užívá si to jako malý kluk.

Dlouho mu to ale nevydrží. Rusové sestřelili jeden ze svých satelitů, protože se porouchal, a přidali tak další “hromádku” smetí k tomu všemu bordelu, který obíhá naši planetu. A toho je tam skutečně hodně, za poslední půlstoletí bylo na oběžné dráze umístěno tolik smetí, že se vesmírné agentury dokonce bojí, aby neohrožovalo lety do vesmíru.

No a o tom přesně Gravitace je. Smetí z ruského satelitu totiž na oběžné dráze nabere rychlost jako letící kulka a způsobí katastrofu, která zdemoluje americký raketoplán a tolik komunikačních satelitů, že navázat spojení se Zemí je nemožné. Clooney a Bullock se musí pokusit o záchranu na vlastní pěst.

Příběh Gravitace je jednoduchý a lineární. Nečekají nás žádná překvapení, naopak jde o celkem tradiční katastrofický děj včetně sebeobětování, chytání druhého dechu hlavního hrdiny a boje proti nástrahám osudu. Naštěstí si to tvůrci uvědomovali a film, který má reálně kolem 80 minut, letí většinu času jako vystřelená kulka. Zastaví se vždy jen na pár minut, aby divák stihl spolu s hlavní hrdinkou nabrat dech a zorientovat se v novém prostředí.

gravity2

Na Gravitaci je nejúžasnější její vizuální styl. Vesmír je tichý, chladný a nepřátelský. Jen působivá elektronická hudba tepe do diváka tu trochu adrenalinu, kterou obraz sám nezvládne. Zvláštní efekty jsou dechberoucí, tak co k nim dodávat? Snad jen že právě tohle je film, na který se vyplatí zajít do IMAXu. Na obrovském plátně divák nejlépe ocení měřítko, v jakém se děj odehrává. Dokonce i třetí rozměr dojde poprvé po dlouhé době inteligentního využití, protože část filmu, některé sekvence, jsou natočeny z pohledu hlavní hrdinky a dokáží tak lépe zaujmout a vtáhnout do děje.

Postavy nemá příliš význam rozebírat, obě mají svou danou charakteristiku a obě fungují jako součást perfektního soukolí tohoto filmu. Nedá se tvrdit, že ten a ten svou roli zvládl úžasně, protože jde o charaktery, které není takový problém vystihnout. Clooney se vůbec nemusí snažit, pro postavu ukecaného kapitána s věčně pozitivním přístupem jakoby se narodil a o hraní snad ani není řeč – on jím prostě je. Sandra Bullock po letech (a snad podruhé ve své kariéře) hraje ve filmu, který mě zajímá, takže hodnotit ji by ode mě nebylo fér.

Alfonso Cuarón patří k těm režisérům, jejichž tvorbu filmoví fanoušci vyhlížejí jako smilování boží. Je originální a nebojí se přijít s něčím novým. Dokázal úspěšně přehoupnout Harryho Pottera z pohádky pro malé děti do dospělejší zábavy. Jeho Potomci lidí dodnes fascinují dlouhými akčními scénami bez střihu, které muselo být peklo natáčet. Těch je dost i v Gravitaci, ale nejsou tak okaté, ani zajímavé. Navíc, protože většina se jich odehrává v CGI prostředí, nejde o takový úspěch.

gravity3

Gravitace je bezmála bezchybný film, částečně psychologický, částečně katastrofický a částečně vědeckofantastický (a ne, tím nepopírám úvod tohohle textu) a byla by chyba ho minout. Tak dobře vysoustružený snímek, kde ani o minutě nemohu říct, že by tam byla navíc, jsem v posledních letech snad neviděl. Jako povinnou látku bych ho pak doporučoval všem, kdo nevěří, že více je někdy méně (a u stopáže některých filmů to platí dvojnásob).

Je tomu co vytknout? Snad jen, že vzhledem k rychlosti, pohybu v některých scénách bude mít divák, který neumí dostatečně anglicky, problém se čtením titulků. Na druhou stranu, ve filmu není tolik dialogů, aby to mohlo zničit dojem.

A znovu opakuji, že právě absence hluchých míst je to, co na Gravitaci oceňuji nejvíc. Oba Cuarónové (scénář napsal Alfonso se synem Jonásem) zřejmě škrtali ve scénáři, až ho oholili na kost. A udělali dobře..

P.S. Nevím to jistě, ale mám dojem, že to je má první stovka. Každopádně první stoprocentní hodnocení, které jsem neudělil nějaké zábavné blbině napůl z recese…

Hodnoceni: 100%

Režie: Alfonso Cuarón