Gangster Squad – Lovci mafie (Gangster Squad) – Dannyho parťáci v boji proti mafii – recenze

CZ Premiéra: 31.1.2013

Skoro celé Los Angeles má pod palcem mafián Mickey (Sean Penn), a to včetně prostituce, drog, hazardu, policejních sil i podplacených soudců. K absolutní vládě mu chybí už jen málo. V hodině poslední se ale úspěšný policista John (Josh Brolin) ujme nabídky sestavit malou tajnou jednotku anonymů, kteří budou ve jménu dobra sabotovat Mickeyho pochybné obchody a ilegální kšefty a tím mu zatápět pod nohama.

Když k této synopsi přidám ještě informaci, že film se odehrává v roce 1949, kdy se svět stále vzpamatovává z druhé světové, kdekdo si líže rány a řeší psychická traumata, a že mnozí členové tohoto anonymního seskupení strážců pořádku riskují kromě vlastních životů i život svých rodin a přátel, zní to jako zcela seriózní a realistický námět. To by ale Gangster Squad nesměl natočit Ruben Fleischer, autor třeskuté komedie Zombieland. Rozhodně tedy nečekejte vážně míněnou gangsterku ve stylu Zjizvené tváře nebo nějaké realistické krimi. Zde se totiž setkávají NeúplatníDannyho parťáky v žánrovém mixu komedie, akčního thrilleru a noir filmu.

Právě žánrová neujasněnost je ale největší výtkou. Režisér se zřejmě nemohl rozhodnout, zda chce diváky pouze bavit, nebo jim nabídnout závažnými tématy se zabývající snímek s vyššími ambicemi. Tyto dva diametrálně odlišné přístupy se neustále bijí mezi sebou, balancují na hraně a navzájem se překrývají. Občas je to vyloženě rušivé, po nějaké době jsem si však na tento neujasněný styl zvykl a jen se bavil. Je mnohem jednodušší a ve výsledku zábavnější přistupovat ke Gangster Squad jako k akční komedii, která se na mnoha místech zbytečně bere příliš vážně, než jako k seriózní kriminálce, která je ve více jak v polovině scén nechtěně vtipná.

Vizuální stránka, dobová retro stylizace i režie jsou však natolik kvalitní a osvěžující, že filmu nějaké to žonglování s vašimi emocemi nakonec odpustíte. Vynikající je i kamera a osvětlení. Díky bravurně zvládnuté technické stránce se na film skvěle dívá, vypadá stylově a draze. Tempo je svižné a akční scény přehledné. Herecké výkony už pokulhávají, většina postav je totiž vysoce stylizovaná a v závislosti na tom jednotliví aktéři působí trochu nevěrohodně, mnozí až přehrávají. Nejvíce z nich Sean Penn, jehož gesta i přehnaný přízvuk zavání nezáměrnou parodií a stejně tak je tomu i u nechtěně komicky působící chlapácké drsnosti a mužnosti Joshe Brolina. Policista Roberta Patricka zas vyvolává zdání westernového šerifa. Celkem bez úhony zůstali Giovanni Ribisi, Anthony Mackie a Michael Peña, do výsledné atmosféry filmu se však s přehledem nejvíce hodí elegantní a zcela přirozený Ryan Gosling, který ze všech představených předvádí nejlepší herecký výkon. Jeho postava Johnova kolegy a přítele, snažící se sbalit Mickyho mladou společnici v podání Emmy Stone, což je podnik nanejvýš riskantní a životu nebezpečný, vnáší do filmu funkční romantickou zápletku předvedenou sympatickým párem talentovaných herců. A mezitím se zase hláškuje a střílí, případně pohazuje s granáty během automobilové honičky.

Gangster Squad je zprostředkovatelem slušné porce popcornové zábavy oblečené ve slušivém kabátě. Řešení vážných dilemat nebo intelektuální přesah od něj nemá smysl vyžadovat. Jeho neustálá schizofrenie ve střídání dvou odlišných forem je sice trochu protivná, ale dá se překousnout a v celkovém měřítku zas až tolik nevadí.

P.S. Mediálně provařená historka s vystřižením kontroverzní scény střelby v kině nemá na výslednou podobu filmu vliv, především totiž není poznat, ve které části filmu měla původně být, a strukturu snímku to nijak nenarušuje.

Režie: Ruben Fleischer
Hraji: Ryan Gosling, Emma Stone, Sean Penn, Josh Brolin, Giovanni Ribisi, Nick Nolte, Anthony Mackie, Mireille Enos, Michael Peña, Robert Patrick, Jon Polito, Derek Mears, Frank Grillo, Holt McCallany, Brandon Molale, Ambyr Childers, Jim Fitzpatrick, De’aundre Bonds, Mac Brandt, Troy Garity, Jack McGee, Robert Sisko
USA, 2013, 113 min