Na doraz (Due Date) – recenze – Jednorázová zábava

Režisér Todd Phillips se naplno předvedl už při natáčení krimi komedie podle stejnojmenného seriálu Starsky & Hutch, nejvíce fanoušků ale posbíral teprve loni, kdy přivedl na plátna kin šílenou komedii Pařba ve Vegas. Obrovská nadšenost jejích tvůrců i bláznivý scénář udělaly svoje a z Pařby se stala mimořádně zábavná jízda. Druhý díl se už připravuje (premiéra 2011), do té doby si ale Todd Phillips střihl ještě malou odbočku. Komedii Na doraz.

Na doraz je vlastně klasická komediální road movie, ve které se dva navzájem zcela odlišní dospělí muži snaží dostat z jednoho konce států na druhý. Přímočarý a jednoduchoučký děj napovídá, že si během cesty užijeme spoustu legrace, ale zároveň se budeme muset přebrodit přes různá klišé vycházející ze samotného žánru a z nepříliš komplikované zápletky.

Peter je uznávaný a ambiciózní architekt, který letí z pracovního jednání z Atlanty za svou těhotnou ženou do Los Angeles. Po tragickém setkání s nezodpovědným Ethanem, (který cestuje do stejné destinace) je jeho vinou vykázán z letadla a zároveň má zakázáno nadále využívat tohoto dopravního prostředku. Nakonec na Ethanovu nabídku, že ho na důkaz omluvy do L.A. doveze autem, kývne, protože nemá moc na vybranou. To ještě netuší, jaké peklo si bude muset na sedadle spolucestujícího prožít…

Film je znatelně pomalejší a klidnější než Pařba ve Vegas, protože se do něj nepodařilo otisknout tu energii, která z Pařby jen sálala. Herci si evidentně natáčení ohromně užili, divák ale občasné toporné dialogy nebo povídačky o hodnotě přátelství pořádně ocenit nedokáže. Stejně tak nedojde k naplnění klasického schématu, že protiklady se přitahují, což ostatně výborně fungovalo třeba ve zmíněném Starsky & Hutchovi. Robert Downey Jr. v roli seriózního a uhlazeného kravaťáka Petera předvádí herectví podobné kategorie jako v Iron Manovi, je jen o trochu ukázněnější. Zato výkon Zacha Galifianakise je třeba vyzdvihnout, protože svou postavu nevychovaného, marihuanou ovoněného a zarostlého samorosta Ethana ztvárnil dokonale nehledě na to, že se pro takovou roli i typově hodí. Jeho charakter postrádá většinu morálních a etických pravidel, proto není divu, že ho Downey má každou chvíli chuť zabít a trefně ho přirovnává k nemotornému medvědovi. Ti dva se výborně doplňují a sledovat jejich hašteření je zábavné, i když většinou jde o potyčky slovní, k fyzickému napadení dojde jen zřídka. Ve vedlejších rolích příjemně překvapí Michelle Monaghan a Jamie Foxx.

Do komedie samozřejmě patří spousta humoru a gagů a pravdou je, že scénář nabízí hned několik parádních vtipů (pití kafe už nikdy nebude jako dřív). Na druhou stranu po každém dobrém vtipu následují dva průměrné či podprůměrné a k mé nelibosti se nezapomnělo ani na fekální humor (toho masturbujícího psa si vážně mohli odpustit). Časté nedokonalosti částečně nahrazují vypointované scény, u některých se budete smát na celé kolo, u některých skoro vůbec. Navíc jich není mnoho a většina z nich není nijak výrazná, za zmínku ale stojí třeba únos z mexické hranice, který je nezapomenutelný, nebo finální prolnutí se seriálem Dva a půl chlapa.

Na doraz je zárukou příjemně strávené hodinky a půl, u které se napoprvé pořádně zasmějete, napodruhé už vám ale budou jen cukat koutky. Jako jednorázová podívaná je ale tato netradiční a chvílemi i poměrně nekorektní komedie přinejmenším dostačující.

Režie: Todd Philips
Hraji: Robert Downey Jr., Zach Galifianakis, Michelle Monaghan, Jamie Foxx,  RZA, Juliette Lewis, Alan Arkin
USA, 2010, 100 min