2 zbraně (2 Guns) – Honba za miliony – recenze

Na začátku akčního thrilleru se dva zlodějíčci Bobby (Denzel Washington) a Marcus (Mark Wahlberg) chystají vykrást mexickou banku, kde by údajně měly být uloženy tři miliony dolarů. První překvapivý zvrat – Bobby není jen obyčejný kriminálník, nýbrž tajný agent protidrogového oddělení, a přepadením banky by se dostal k finančním prostředkům jistého mexického bosse drogového kartelu, po kterém jede. Druhý překvapivý zvrat – Marcus také není pouhým zlodějem, ale bývalým důstojníkem námořní pěchoty a jde mu o totéž. Již rok se vydávají za členy drogového gangu a navzájem nevědí o svých skutečných identitách. Pak se ale nevydaří policejní zásah a oba hrdinové unikají z banky plni překvapení, neboť si odnášejí 43 milionů místo zamýšlených tří. A navíc se provalí, co jsou vlastně zač.

2g1

Filmografie islandského režiséra Baltasara Kormákura je pozoruhodná. V poslední době totiž střídá umělečtější a nízkorozpočtové snímky natáčené ve své domovině (naposledy drama Hluboko) s podstatně dražší produkcí americkou, jako tomu bylo loni u filmu Kontraband (opět s Markem Wahlbergem). Vzhledem k následujícímu režisérem ohlášenému snímku o výstupu na Mount Everest, kde opět převažují hollywoodská jména, se ale zřejmě z tohoto schématu dlouhodobý trend nestane. 2 zbraně vycházejí z komiksové předlohy a stylizace i nadsazenost akčních scéna a dialogů tomu víceméně odpovídá.

Na filmu jsou nejlepší oba herci v hlavních rolích. Jsou velmi vtipní, hrají dobře a jsou to frajeři. Washington má nasazovací zlaté zuby a Wahlberg cool hlášky („Tys na něj mrknul?“ „Jo, mrknul, protože teď je moje děvka.“). Skoro jsem litoval, že ten film okolo nich není lepší, protože oni by si to zasloužili.

2g2

Děj je zmatené pobíhaní a hledání ukradeného lupu, který mezitím změnil majitele, přičemž ústřednímu duu se na paty lepí hned čtveřice skupin pronásledovatelů, kteří je chtějí mučit/vyslýchat/zabít/kombinace dvou a více možností. Je to velmi překombinované a napěchované až na půdu spoustou šokujících odhalení a nečekaných zvratů, jejichž množství hraničí až s chorobnou nutností zasypat udiveného diváka přehršlí překvapivých point a zamotat mu hlavu tak, aby přehlédl to hlavní. Přestože to film příběhově nakonec ještě jakžtakž ustojí, nelze se totiž nepozastavit nad idiotským jednáním postav. Především hlavní hrdinové činí v pravidelných intervalech ta nejdebilnější možná rozhodnutí a pak se škrábou z průšvihu tím nejméně předpokladatelným způsobem. Vedlejší postavy za nimi co do imbecility nijak nezaostávají, film obsahuje značný počet šťastných náhod a všichni jsou velmi hloupí, hlavně aby to šlapalo, ubíhalo to nepředvídatelným směrem co nejzběsileji a bylo to cool, jak se na komiksovou adaptaci sluší a patří. Realita je tu pokroucenější než v Kick-Ass a velké finále filmu je možná efektní, ale rozhodně ne efektivní, či logické. Nebo alespoň smysluplné.

Na druhou stranu je to celkem zábava. Nenudil jsem se, ocenil jsem pár chytlavých nápadů (střelba na zakopané slepice) a dynamiku některých scén. 2 zbraně jsou naivní jednohubka, trochu nevýrazná, místy mdlá, zato ale vtipná, se svižným tempem a s fungujícími parťáky v čele.

Režie: Baltasar Kormákur
Scénář: Blake Masters
Kamera: Oliver Wood
Hudba: Clinton Shorter
Hrají: Denzel Washington, Mark Wahlberg, Paula Patton, Edward James Olmos, James Marsden, Bill Paxton, Patrick Fischler, Evie Thompson, Lucky Johnson, James Rawlings, Philippe Radelet, Christopher Matthew Cook, John McConnell
USA, 2013, 109 min